Vastuullisempaa palmuöljyä

Vastuullisen palmuöljyn käyttö on Raisiolle ja sen sidosryhmille tärkeää. Konserni on sitoutunut sertifioidun, kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tuotetun palmuöljyn käyttöön. Kaikki Raision elintarvikkeissa käytetty palmuöljy oli sertifioitua vuonna 2015. Yhtiön tavoitteena on käyttää elintarvikkeissa vain fyysisesti jäljitettävää palmuöljyä vuoteen 2021 mennessä RSPO-jäsenyyden sitoumuksen mukaisesti.

Vuonna 2015 yhtiön elintarvikkeiden palmuöljystä 100 prosenttia oli vastuullista ja sertifioitua. Fyysisesti jäljitettävää palmuöljyä (mass balance tai segregated) oli 80 prosenttia ja loput Green Palm -sertifioitua.

Palmuöljyn osuus Raision kaikista raaka-aineista on noin yksi prosentti.

Yhtiö käyttää palmuöljyä esimerkiksi kekseissä ja välipalatukoissa, makeisissa ja alihankintana valmistettavissa margariineissa. Raisio ostaa palmuöljyä ja palmuöljyjohdannaisia pääosin osana erilaisia rasvaseoksia eurooppalaisilta alan toimijoilta.

Vuonna 2015 Raision makeisliiketoiminnassa palmuöljyä korvattiin muilla raaka-aineilla. Tšekin makeistehtailla luovuttiin palmuöljyn käytöstä kokonaan vuoden aikana. Palmuöljystä luopuminen vaati lukuisten reseptien muokkaamista, sillä tehtailla käytettiin aiemmin yhtätoista palmuöljyä sisältävää raaka-ainetta. Ison-Britannian makeistehtailla luovuttiin palmuöljyä sisältävistä kuorrutteista ja kiillotteista.

Raisio on ollut Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) -järjestön jäsen vuodesta 2011. RSPO kehittää vastuullisen palmuöljyn tuotantoa ja standardeja koko tuotantoketjussa.